Jak to jest z tym białkiem?


Są takie pytania które wracają do mnie jak bumerang. Nie ważne ile razy będę powtarzał odpowiedź, one zawsze wrócą. Często powtarzają się pytania o białko. I bardzo dobrze! Niech ludzie pytają i niech mają wiedzę co robić, żeby potem działali w zgodzie z sobą i byli z siebie zadowoleni.

Paweł, to jak to jest z tym białkiem?

Jeść! Naukowcy coraz częściej przekonują do spożywania białka na każdy posiłek. Dla osób regularnie trenujących to już święta zasada. Dla osób odchudzających się, tak samo. To nie tylko niezbędny składnik budulcowy i regulujący. Zwiększone (w granicach rozsądku) spożycie białka podkręca metabolizm. Nie powinno się ograniczać do jednego źródła, ale brać z tego co w swojej obfitości dała matka natura. Najlepiej przyjmować „zdrowe” źródła. Czyli? Białko zwierzęce i roślinne z ekologicznych i „humanitarnych” źródeł np. grass-fed, jajka od kur ze wsi, dziczyzna.

Jakie są źródła białka?

  • Mięso
  • Ryby
  • Jajka
  • Orzechy
  • Nasiona
  • Rośliny strączkowe
  • Zboża (np. ryż ma dość dużo białka)
  • Nabiał (może uczulać)

Nie ograniczaj się tylko do kurczaka, wieprzowiny i wołowiny! Przynajmniej 1/3 przyjmowanego białka powinna pochodzić ze źródeł roślinnych.

Czy warto brać odżywkę białkową?

Generalnie – nie warto, ale czasem warto. Prawda jest taka, że białko można zapewnić sobie z jedzenia i przeciętny kowalski nie potrzebuje dodatkowych źródeł w postaci proszków. Większość ludzi po prostu nie ogarnia jadłospisu i kończy tak, że jedzą co jest pod ręką. Oczywiście ciebie to nie dotyczy. Z tobą wszystko ok 🙂
 
Bierz odżywkę jeżeli trenujesz siłowo więcej niż 2 razy w tygodniu i chcesz nabrać masy mięśniowej. Mówię o prawdziwym robieniu masy jak dzik, a nie jakiś cudownych życzeniach, w stylu – jednocześnie budować mięśnie i pozbywać się tłuszczu. Najpierw zadbaj o różnicowane i zbilansowane jedzenie, potem myśl o proszkach. Odżywkę warto brać jeżeli masz policzone zapotrzebowanie na białko i po prostu nie jesteś w stanie dostarczyć białka zwykłym jedzeniem. Tyczy się to też wegetarian. Zgadzam się, że proszki to wygodne i praktyczne rozwiązanie, ale odradzam początkującym. Ci, którzy znają mnie trochę dłużej, znają moje podejście do dróg na skróty…
Generalnie nie warto, ale czasem warto…
 
 
 
 
 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *