Jak przeżyć szkolenie i wyjść pełnym energii?

 

Szkolenie robi się dla wiedzy, umiejętności i fajnego doświadczenia, a nie dla robienia szkolenia.

Mam wrażenie, że często się o tym zapomina. Pewnie tak jak i Ciebie, denerwuje mnie marnowanie czasu. A nic nie wkurza mnie tak bardzo, jak marnowanie czasu, które w dodatku jest nieprzyjemne. 6 godzin nudnego wykładu, przesiedzianego na niewygodnym krześle? Masakra. Najgorzej, jak nie jesteś z własnej woli, ktoś ci kazał. Niestety, to nie tylko wina szkolących nas trenerów, szefów wysyłających na bezsensowne spotkania, ale też nasza własna. To ty masz wpływ na to jak ten czas upłynie.

Ten wpis kieruję do osób szkolonych. Szkolący też coś znajdą dla siebie. Przedstawię moje spojrzenie na to jak dobrze wykorzystać czas na szkoleniu i co można zrobić, by był to energetyzujący czas. Aby rozważania nie były tylko moimi oderwanymi od rzeczywistości teoriami, spytałem o opinię kilku znajomych trenerów (nie tylko personalnych). Oto co wynikło z tych rozmów:


TL;DR Współpracuj z grupą, bierz udział w ćwiczeniach, ruszaj się, korzystaj z przerw; rozciągaj się, przygotuj się przed szkoleniem jedząc syty posiłek; biorąc coś do jedzenia; wysypiając się.


Nienawidzę szkoleń!

 

Jeżeli chodzisz na szkolenia, mogło ci się zdarzyć że:

  • Brakowało czasu na przerwy oraz rozprostowanie kości
  • Po obiedzie nie miałeś już ochoty na dalszą naukę, bo brakowało energii.
  • Materiał był monotonny, a ćwiczenia nudne
  • Twoje potrzeby zostały zignorowane
  • Siedząc, odczuwałeś ból pleców
  • Po wyjściu nie miałeś już energii i miałeś dość ludzi

Od samego czytania już się nie chce iść na żadne szkolenie. Ale przecież są też te fajne, dobrze zrobione, z których ciężko wyjść.

Uwielbiam szkolenia!

W ciągu ostatniego roku byłem na ponad 20 szkoleniach różnego rodzaju i u różnych trenerów. Z niektórzy miałem ochotę uciekać i nie mogłem wytrzymać do następnej przerwy, a nie mówiąc już o przetrwaniu do końca. Zdarzyły się też szkolenia, z których ciężko było wyjść. Skąd ta rozbieżność?

Szkolenie które można przyjemne przeżyć mają kilka wspólnych cech:

  • Na początku umawiamy się na pewne zasady
  • Z góry ustalamy przerwy
  • Uczestnicy mają okazję do ruchu fizycznego
  • Uczestnicy mają okazję do interakcji z innymi uczestnikami
  • Ustalony jest elastyczny plan szkolenia
  • Oczywiście, materiał i ćwiczenia są interesujące
  • Zarówno potrzeby indywidualne i grupowe zostają zaspokojone

Co możesz zrobić jako uczestnik szkoleń?

Często mały wysiłek i trochę odwagi może odwrócić nieprzyjemną sytuację. Bo jak jesteś na szkoleniu, to najwięcej zyskasz, aktywnie uczestnicząc w tym co się dzieje. Będąc biernym, stracisz wiele szans na to by się rozwinąć, jak również, twoje potrzeby mogą pozostać niezauważone, przez co będziesz odczuwał „negatywne” emocje, które mogą przenieść się na innych. Co zatem możesz zrobić?

  • Domagać się przerw

Inni uczestnicy będą Ci wdzięczni. Przy grupie kilkunastu osób, ciężko jest zadowolić wszystkich. Plan szkolenia jest do zrobienia, ale co z tego, jak ludzie nie będą w stanie przyjmować wiedzy?

  • Wykorzystać przerwy

Większość szkoleń odbywa się na siedząco. Mnie to zabija. Co możesz zrobić? Przejdź się, rozciągnij przód, tył i boki ciała. Wyjdź na zewnątrz.

 

 

  • Wchodzić w interakcje z grupą

Aktywowanie siebie nawzajem wzbudza wielkie pokłady kreatywności. Będąc na kilku szkoleniach pod rząd z tymi samymi osobami, rozwiązywanie problemów staje się łatwiejsze. Ponad to, jak piszą praktycy zarządzania, interakcja w wszystkimi uczestnikami grupy niejako zmusza osoby introwertyczne (kierujące energię i informacje do wewnątrz; ci często milczą), do dzielenia się swoim spojrzeniem, które może być bardzo odkrywcze dla ekstrawertyków (kierujące energię i informacje na zewnątrz; ci co się nie potrafią zamknąć).

  • Zjeść odpowiedni posiłek przed szkoleniem

Jestem zwolennikiem śniadań białkowo-tłuszczowych z lekkimi warzywami. Żaden inny posiłek nie daje tak stabilnego źródła energii przez 4-5 godzin.

  • Przygotować sobie posiłek i przekąski na szkolenie

Przynajmniej raz na każdym szkoleniu słyszę: „Nic nie mam do jedzenia, muszę zjeść. Chodźmy po coś słodkiego, bo już brakuje mi energii”

Ręce mi opadają gdy to słyszę…

Co jeść na szkoleniach? Normalny posiłek lub przekąski bez cukrzycogennych węglowodanów. Pisałem już o tym tutaj.

  • Stymulować się kofeiną

W zasadzie, działa to fajnie, tak długo jak nie nadużywasz kofeiny i jesteś wyspany. Działanie kofeiny można opisać jako uwalnianie rezerw energii. Jak nie masz z czego uwalniać to efekt może być odwrotny do zamierzonego. Następnym razem, wyśpij się przed szkoleniem.

  • Wstawać i ruszać się podczas szkolenia
  • Poza szkoleniami, regularnie ćwiczyć fizycznie oraz rozciągać swoje ciało, by w czasie szkolenia nie bolało

Podczas szkoleń wszystko cię boli? Nie wiesz jak się rozciągać?

Może chcesz zacząć ćwiczyć, ale nie wiesz jak?

Tutaj znajdziesz darmowy, prosty plan do rutynowego stosowania. Tylko 5 minut dziennie.



Co nieoczywistego możesz zrobić jako prowadzący szkolenie?

O cechach dobrego szkolenia pisałem wcześniej, więc co jeszcze można zrobić?

  • Dodaj ćwiczenia energetyzujące, zabawy i ćwiczenia fizyczne
  • Bezwzględnie trzymaj się godzin i przerw
  • Przygotuj sobie jedzenie i przekąski na przerwy w szkoleniu
  • Wyjdź z grupą na zewnątrz
  • Zmień plan szkolenia, by zaspokoić potrzeby uczestników (tylko dla zaawansowanych)

Co dalej?

Szkolenia nie muszą być nudne i wykańczające. Kilka tych prostych czynności pozwoli Ci wyciągnąć ze szkolenia jak najwięcej. Sprawi też, że ten czas, będzie znośny. Bo niekiedy po prostu trzeba iść. Ale to od ciebie zależy jak spędzisz ten czas. Czy spędzisz go na komórce? Czy wspólnie z innymi uczestnikami, włożycie odrobinę wysiłku, by było fajnie. W branży IT od dawna wiedzą, że współpraca jest najważniejsza.

Marzy mi się świat, gdzie szkolenia, wykłady i lekcje są przyjemne dla uczestników i prowadzących, więc jeżeli uważasz, że ten wpis był dla ciebie wartościowy i warto promować tą wiedzę, to udostępnij go proszę.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *